Vi reder ut frågor om solskydd och spf

Skin Cancer Foundation publicerade 2012 en väldigt bra artikel som förklarar vad ett solskydd är och vad olika SPF ger. De har även slagit hål på några seglivade myter.


Vad är egentligen ett solskydd?

Solskydd är produkter som kombinerar flera ingredienser som hjälper till att förhindra att solens ultravioletta strålning når huden. Två typer av ultraviolett strålning, UVA och UVB, skadar huden, åldrar den för tidigt och ökar risken för hudcancer. UVB är den främsta syndaren bakom solbränna, medan UVA-strålar, som penetrerar huden djupare, är förknippade med rynkor, läderhud, förlust av spänst och andra ljusrelaterade effekter av åldrande (fotoåldrande). De förvärrar också de cancerframkallande effekterna av UVB-strålar och ses i allt högre grad som en orsak till hudcancer på egen hand. Solskydd varierar i sin förmåga att skydda mot UVA och UVB.

Vad är SPF?

De flesta solskyddsmedel med en SPF på 15 eller högre gör ett utmärkt jobb med att skydda mot UVB. SPF – eller solskyddsfaktor (Sun Protection Factor) – är ett mått på en solskyddsrodukts förmåga att förhindra att UVB skadar huden. Så här fungerar det: Om det tar 20 minuter för din oskyddade hud att börja bli röd, använder du en solskyddsprodukt med SPF 15 som teoretiskt förhindrar rodnaden 15 gånger längre – cirka fem timmar.

Ett annat sätt att se på det är i termer av procenttal: SPF 15 filtrerar bort cirka 93 procent av alla inkommande UVB-strålar. SPF 30 skyddar mot 97 procent och SPF 50 skyddar mot 98 procent. De kan verka som försumbara skillnader, men om du är ljuskänslig eller har en historia av hudcancer, kommer dessa extra procentsatser göra skillnad. Och som du ser kan inget solskyddsmedel blockera alla UV-strålar.

Detta bör du känna till:

Det finns problem med SPF-modellen: Först bör inget solskyddsmedel, oavsett styrka, förväntas hålla sig effektivt längre än två timmar utan återapplicering. För det andra är rodnad av huden en reaktion på UVB-strålar ensamt och berättar därmed lite om vilken UVA-skada du kan få. Massor av skador kan göras utan att den röda flaggan, solbrännan, visar sig.

Vem bör ha solskydd dagligen?

Alla över sex månader bör använda solskydd dagligen. Även de som arbetar inomhus utsätts för ultraviolett strålning under korta perioder under dagen, särskilt om de arbetar nära fönster, som i allmänhet filtrerar ut UVB-strålar men inte UVA-strålar. Barn under sex månader bör inte utsättas för solen, eftersom deras hud är mycket känslig för de kemiska ingredienserna i solskyddsmedel och solens strålar. Skugga och skyddskläder är de bästa sätten att skydda spädbarn från solen.

Vilken typ av solskydd ska jag använda?

Svaret beror på hur mycket du exponerar huden för solen. I alla fall rekommenderar vi en bredspektrum solskyddsmedel som skyddar mot både UVA- och UVB-strålar.

Många fuktcremer och foundations har solskydd (vanligtvis SPF 15 eller högre) i sig, och det räcker för vardagliga aktiviteter med några minuter här och där i solen. Men om du arbetar utomhus eller tillbringar mycket tid utomhus behöver du starkare, vattentålig solskydd som håller ihop på din hud. De ”vattentåliga” och ”mycket vattentäta” typerna är också bra för varma dagar eller när du sportar, eftersom att de är mindre benägna att droppa i ögonen när du svettas. Emellertid kanske dessa solskyddsprodukter inte är lika bra till vardags. De är klibbigare, passar inte så bra med smink och behöver appliceras om varannan timme.

Dermalogica Protection 50 Sport

» Binder fukten i huden
» Vattenresistent 40 min
» Tål kraftig svettning utan att rinna
» Svider ej i ögon vid träning/svettning

Många av de solskydd som finns idag kombinerar flera olika aktiva kemiska och fysiska solskyddsingredienser för att ge ett brett spektrumskydd. Vanligtvis krävs minst tre aktiva ingredienser. Dessa inkluderar vanligtvis PABA-derivat, salicylater och / eller cinnamater (oktylmetoxycinnamat och cinoxat) för UVB-absorption; bensofenoner (såsom oxibenson och sulisobenzon) för UVA-skydd med kortare våglängd; och avobenzon, ecamsule (MexorylTM), titandioxid eller zinkoxid för återstående UVA-spektrum.

Medik8 Advanced Day Total Protect spf30

Med en matt, pudertorr yta ger den en perfekt bas för makeup. Den skyddar mot UVA- och UVB-strålning och dessutom mot HEV-ljus (det blå ljuset från datorer och mobilskärmar). Perfekt dagcreme för den som jobbar på kontor.

Hur mycket solskydd ska jag använda, och hur ofta ska jag applicera det?

För att säkerställa att du får full solskyddsfaktor måste du applicera ½-1 tsk över ansiktet, och ½-1 dl på kroppen. Studier visar att de flesta använder endast en halv till en fjärdedel av den mängden, vilket innebär att den faktiska SPF som de har på kroppen eller i ansiktet är lägre än vad som står på flaskan. Solskydd ska appliceras ca 30 minuter innan du går ut i solen, för att ingredienserna ska binda helt till huden. Återapplicering av solskyddet är lika viktigt som att använda det första gången, så applicera på nytt samma mängd varannan timme. Solskyddet bör också återappliceras efter simning, att du torkat dig med handduk eller efter att du svettats mycket.

Myter om solskydd

Att bära solskyddsmedel kan orsaka D-vitaminbrist.

Det finns en del kontroverser angående denna fråga, men få hudläkare tror (och inga studier har visat) att solskyddsmedel orsakar D-vitaminbrist. D-vitamin finns också i kosttillskott och livsmedel som lax och ägg samt berikad mjölk och apelsinjuice.


”Om det är kallt eller mulet ute behöver du inte solkräm.”

Det är inte sant. Upp till 40 procent av solens ultravioletta strålning når jorden på en helt molnig dag. Denna missuppfattning leder ofta till de allvarligaste solbrännorna, eftersom människor tillbringar hela dagen utomhus utan skydd mot solen.


Åttio procent av din exponering för solen kommer som barn, så det är för sent att göra någonting nu.

Det verkar som att denna universellt främjade idé i stor utsträckning baserades på en felaktig tolkning. En ny multicentrestudie visade att vi får mindre än 25 procent av vår totala exponering för sol före 18 år. Faktum är att det är män över 40 år som tillbringar mest tid utomhus och får de högsta årliga doserna av UV-strålar . Och eftersom människor nu lever längre och tillbringar mer fritid utomhus, kommer att förebygga pågående hudskador att fortsätta vara en viktig del av en hälsosam livsstil.

Köp en högkvalitativ produkt med en SPF på 15 eller högre; kolla ingredienserna för att se till att det erbjuder ett brett spektrumskydd och avgöra om det fungerar bättre för vardagligt bruk eller för utökad utomhusbruk. Slutligen letar du efter Skin Cancer Foundation: s rekommendationslogga, som garanterar att produkten uppfyller de höga standard för säkerhet och effektivitet som är satta. När du väljer rätt solskyddsprodukt använder du den på rätt sätt. Men kom ihåg att du inte ska lita på solskydd enbart för att skydda din hud mot UV-strålar; det är bara en viktig del av ett komplett solskyddsprogram. Genom att följa våra förebyggande riktlinjer kan du minska risken för att utveckla hudcancer, samtidigt som du hjälper huden att se yngre ut, längre.


Här hittar du hela artikeln!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.